Ferruccio Lamborghini sa narodil v Taliansku v roku 1916. Od skorého veku sa zaujímal o motory a autá, čo mu počas 2. svetovej vojny prinieslo funkciu mechanika. Jeho talent opraviť neopraviteľné a modifikovať hocijaký motor sa čoskoro plne prejavil a po skončení vojny sa rozhodol otvoriť si malý servis, kde opravoval autá a motorky.
Rýchlo si všimol, že rozbiehajúca sa talianska povojnová ekonomika potrebuje silné poľnohospodárske stroje (traktory). Preto sa pustil do rekonštrukcie starých vojenských motorov, ktoré následne vkladal do traktorov. Jeho meno si rýchlo zaslúžilo všetky prívlastky kvality či spoľahlivosti a jemu pochopiteľne prinieslo značné finančné zdroje, ktoré ako správny motorista míňal na luxusné autá. V tej dobe išlo hlavne o značky ako Ferrari a Maserati, ktoré síce ponúkali rýchlosť a silu, ale Lamborghiniho rozčuľovala ich poruchovosť a nespoľahlivosť.
Návšteva
Slávnou sa stala jeho návšteva u Enza Ferrariho. Lamborghini sa rozhodol navštíviť tohto známeho výrobcu automobilov kvôli opakovanému problému so spojkou na svojom Ferrari 250 GT. Ferrari sa s ním však odmietol stretnúť s odôvodnením, že nemá čas riešiť problémy „nejakého traktoristu“. Toto Lamborghiniho natoľko rozčúlilo, že sa rozhodol postaviť vlastné auto. Veľké V12 valcové motory poznal dokonale, zdroje a možnosti mal, no hlavne bol presvedčený, že dokáže postaviť lepší automobil ako namyslený Ferrari. Na pomoc si najal mladého dizajnéra Giampaola Dallara, ktorý predtým pracoval práve pre Ferrari.
Lamborghini 350 GTV
Nový celohliníkový motor vyvíjal neuveriteľných 350 konských síl. V podstate šlo o prototyp všetkých budúcich Lamborghini motorov. V roku 1963 predstavil Lamborghini prvý prototyp s názvom 350 GT na turínskom autosalóne a o rok neskôr už predával sériový model 350GT. Išlo o veľký úspech a dokopy vyrobil a predal 130 kusov. Nasledovali modely 400GT a 400 GT 2+2, ktoré meno Lamborghini preslávili.
Lamborghini Miura
Po prvotnom úspechu a slušnom zisku poveril Lamborghini konštruktérov dizajnom úplne nového modelu, ktorý neskôr nazvali Miura. V podstate šlo o prevratný model, ktorý túto značku zapísal do dejín automobilizmu a ktorý bol skutočne pred svojou dobou. V tom čase šokovala Miura aj značky ako Ferrari či Maserati. Úspechy sa striedali, nasledoval model LP400 Countach, v ktorom boli prvýkrát použité, dnes už pre Lamborghini príznačné, do hora sa otvárajúce dvere.
1974
Katastrofa. Zmluva na dodávku veľkého množstva traktorov do Južnej Ameriky prepadla, čo znamenalo pre Lamborghniho obrovskú finančnú stratu. K tomu sa pridali aj časté štrajky zamestnancov, čo známeho motoristu donútilo predať podiel vlastníctva Fiatu a neskôr aj zvyšok akcií švajčiarskemu investorovi. Značke sa prestávalo dariť. Ropná kríza zo 70-tych rokov zanechala stopy a kupci rušili jednu objednávku za druhou, až kým v roku 1978 automobilka nevyhlásia bankrot. Neskôr sa vlastníctva striedali, ale značku výraznejšie oživil až príchod modelu Diablo v roku 1990 pod vedením Chrysleru.
Súčasnosť
Od krízových rokov a smrti zakladateľa v roku 1993 značka Lamborghini produkuje jeden úspešný model za druhým, o čom svedčia aj čísla predaných kusov, ktoré prešli postupne z desiatok na tisícky a klienti sú na nový model Aventador alebo Huracán ochotní čakať aj viac ako rok. Ferrucio tak splnil svoj sen a postavil rovnako dobré (alebo aj lepšie?) auto ako namyslený Ferrari.
Zdroje: lamboweb.com, carmodelslist.com
FOTO: lamborghini.com