Nie je nič pohodlnejšie, ako jazdiť po suchej ceste s novým asfaltovým kobercom. Ale späť do reality – ak jazdíte celoročne, stretnete sa s minimálne 4 situáciami, ktoré pre vás budú za volantom výzvou. Máme pre vás pár rád, ako sa s nimi vysporiadať.
1. Sneh a poľadovica
Ak tipujete, že najdôležitejšie sú v tomto prípade zimné pneumatiky, uhádli ste. Na Slovensku síce nie sú povinné celú zimu, ale iba od 15. novembra do 31. marca, aj to, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. To hovorí náš Zákon o cestnej premávke, ale pozor – v zahraničí môže byť situácia iná. A ak sa chystáte do hôr, mali by ste mať po ruke aj snehové reťaze. Inak môžete ostať stáť pod kopcom.
Nespoliehajte sa na to, že vás zachráni SUV či crossover s pohonom 4 × 4. Zimné pneumatiky majú odlišne tvarovaný a vyšší dezén, aby sa zahryzli do vrstvy snehu a nekĺzali po ňom. Okrem toho majú mäkšiu zmes, ktorá ani pri veľmi nízkych teplotách netvrdne a pomáha tak udržať optimálnu priľnavosť.
Dôležitý je však aj stav pneumatík. Ak budú mať príliš plytký dezén, nebudú dobre fungovať. Aj preto je lepšie mať na aute nové pneumatiky, hoci lacnejšie, než akékoľvek opotrebované. Podľa Zákona o cestnej premávke sú limitom pre dezén v zime 3 mm, v lete je to 1,6 mm.
Nezabúdajte ani na článok medzi volantom a sedadlom. Hoci majú moderné autá desiatky rôznych asistentov a senzorov, stále ste to vy, kto auto šoféruje, a kto zodpovedá za prípadné škody.
Počítajte s tým, že na snehu budete mať dlhú brzdnú dráhu aj horšiu priľnavosť. Snažte sa viac predvídať, aby ste nemuseli brzdiť na poslednú chvíľu. Snažte sa nerozbiehať prudko ani nerobiť prudké manévre.
2. Hustý dážď
Táto situácia je nebezpečná z 2 dôvodov. Prvým je zlá viditeľnosť, takže odporúčame zapnúť hmlovky (viac o nich píšeme nižšie v časti o hmle). Žiaľ, s príchodom povinného denného svietenia väčšina šoférov nezapína ani bežné „stretávačky“, kým sa úplne nezotmie. Novšie modely áut si to však vedia postrážiť a zapnúť ich automaticky.
Funkčné svetlá znamenajú byť videný. Aby ste videli dosť aj vy, nezabudnite pravidelne meniť stierače. Ak sú v zlom stave, budú vodu po skle skôr rozmazávať, čo viditeľnosť ešte zhorší.
Ďalším rizikom je tzv. aquaplanning. Ide o situáciu, keď kolesá stratia kontakt s vozovkou a začnú sa kĺzať po vrstve vody. Nad autom tak náhle stratíte kontrolu, pričom zareagovať na túto situáciu správne a včas bude veľmi náročné.
Riziko aquaplanningu je tým vyššie, čím rýchlejšie idete a v čím horšom stave máte pneumatiky. Pre jarné a letné teploty sú určené letné pneumatiky, ktoré na rozdiel od zimných lepšie odvádzajú vodu. Tak ako pri zimných, aj v tomto prípade je dôležitá výška dezénu. Zákon prikazuje najmenej 1,6 mm, ale z bezpečnostného hľadiska je to už veľmi málo.
Tip pre vás:
Ak nemáte s jazdou v horších podmienkach skúsenosti, vyskúšajte sa prihlásiť na kurzy v školách šmyku. Odskúšate si tam, ako zareagovať na nečakané situácie na bezpečnej ploche bez premávky.
3. Hmla
V tomto prípade pomôžu len hmlovky. Tie zadné zabezpečia, aby ste boli videný a aby do vás niekto nenabúral zozadu. Sú povinnou výbavou áut už desaťročia, ale niektorí vodiči ich napriek tomu nepoužívajú.
Zadná hmlovka však môže oslňovať auto idúce za vami napriek tomu, že je červená. Keď sa auto priblíži a budete si istý, že vás vidí, budete ňou svietiť zbytočne a pokojne ju môžete vypnúť.
Predné hmlovky nemajú všetky autá na predaj – väčšinou chýbajú v nižších stupňoch výbavy. Ak ich však máte, je lepšie ich použiť. Svietia odspodu a neurobia tak z hmly pred vami nepriehľadné „mlieko“, navyše osvetľujú aj okraje cesty.
4. Horúci letný deň
Počas jazdy v horúcich letných dňoch sa motor zahrieva omnoho viac ako v zime. Na diaľnici či na „okreske“ budete v pohode – vtedy sa auto chladí prúdením vzduchu. Chladiaca sústava sa najviac namáha pri jazde v kolónach a najmä pri dlhotrvajúcej jazde s vysokým výkonom. To je napríklad do kopca, prípadne s ťažkým prívesom.
Uistite sa teda, že máte chladiacu sústavu v dobrom stave a dostatok chladiacej kvapaliny. Výhodu majú elektrické autá, ktoré vďaka vysokej účinnosti produkujú omnoho menej tepla. A nezabudnite na klimatizáciu. Jazda bez nej síce nie je nebezpečná, ale ani príliš pohodlná.