Majitelia elektromobilov si za pneumatiky priplatia

Majitelia elektromobilov si za pneumatiky priplatia

O elektromobiloch sa hovorí ako o vozidlách, ktoré sú z hľadiska údržby a náhradných dielov ekonomické. Ide o takmer bezporuchové autá, v ktorých nemusíte meniť olej či sviečky. Jediné, čo meniť budete, sú pneumatiky. A to poriadne často. Pneumatiky na elektrických vozidlách vydržia žalostne krátky čas.

Kto šetrí, zväčša prerobí

Mnohí majitelia elektromobilov sa snažia ušetriť tým spôsobom, že kúpia na kolesá vozidla letné či zimné pneumatiky určené pre autá so spaľovacím motorom. Dôvodom je to že špeciálne pneumatiky, ktoré patria na kolesá elektrických vozidiel, sú oveľa drahšie. Rozdiel v cene však doženiete veľmi rýchlo. Napríklad klasické pneumatiky Kormoran nasadené na elektrické vozidlo sa ojazdia rýchlejšie. Ide približne o tretinovú stratu resp. rozdiel v dojazde pneumatík až tri roky. Keď sa vám nechce pneumatiky meniť častejšie ako ponožky, nezostáva vám nič iné ako investovať na pneumatík určených pre elektromobily.

Čo škodí pneumatikám

Prečo sa klasické pneumatiky rýchlejšie ojazdia, keď ich používate na elektrickom vozidle, je jasné. Elektromobil je oveľa ťažší ako automobily so spaľovacím motorom. Ak si k tejto váhe prirátate náklad v kufri a plne naložený strešný box, tak ide o rozdiel 200 až 300 kg. K vysokej váhe sa v prípade elektromobilov pridáva silný okamžitý točivý moment elektrického motora. Elektrické vozidlá viac akcelerujú a namáhajú pneumatiky pri brzdení alebo v zákrutách. Čiastočne sa dajú negatívne dopady jazdných vlastností elektromobilov na pneumatiky eliminovať šetrnou jazdou. Lepšie však spravíte, keď dáte prednosť pneumatikám vyrobeným pre elektromobily.

Vyššia cena odrádza

Pneumatiky pre elektrické vozidlá sú oveľa drahšie ako klasické. Cena sa odvíja od špeciálnych gumových zmesí, ktoré sú oveľa tvrdšie a tuhšia je tiež celá konštrukcia pneumatiky. Zároveň sa výrobcovia pneumatík snažia investovať do vývoja zmesí s nižším valivým odporom. Vznikajú tak pneumatiky s väčším priemerom a užším i nižším dezénom. Toto riešenie má jednu negatívnu stránku – dezén sa rýchlejšie ojazdí. Pneumatiky pre elektrické vozidlá majú v závere kratšiu životnosť.