Brunejský sultán a jeho 5000 áut

Nie, nejde o preklep v názve článku, tento „veľký muž“ údajne vlastní presne toľkoto automobilov. Väčšina z nich sa môže tešiť prívlastku „unikát“, „extrémne zriedkavý“ a samozrejme „nechutne drahý“. Brunejský sultán patrí podľa časopisu Forbes medzi samotnú špičku bohatých vládcov sveta, a to s odhadovaným majetkom v hodnote 20 miliárd dolárov. Zaujímavá nie je však ani tak samotná suma, ale skôr veľkosť jeho garáže a najmä kúsky, ktoré tu nájdete. Ide o naozaj veľkého motoristu a milovníka automobilov. Keď sa extrémne bohatstvo a takáto láska spoja v jednej osobe, výsledok je jasný. My ostatní musíme zostať o niečo viac pri zemi.

sultan-of-brunei

Začiatok

Vládnutie sultána Muda Hassanal Bolkiah v brunejskom sultanáte začalo pred takmer piatimi desaťročiami, a teda v roku 1967. Drží ochrannú ruku nad krajinou v severozápadnom Borneu, ktorá je bohatá na ropu a prírodný plyn. Muda sa stal 29. sultánom po tom, čo jeho otec abdikoval. Okrem tohto titulu je aj predsedom vlády, generálnym prokurátorom, prezidentom policajného zboru, prezidentom a najvyšším veliteľom brunejskej kráľovskej armády. Medzi jeho záľuby patria (okrem áut) tiež kubánske cigary.

5000

Sulánovu kolekciu tvorí viac ako 5000 exotických, športových, zriedkavých a limitovaných automobilov. Všetky parkujú v garáži, ktorá spĺňa kritériá paláca, pričom každá značka je v oddelenej sekcii. V kolekcii sa údajne nachádza cez 300 modelov Ferrari, 134 Koenigseggov, 6 Daver Porsche 962 LM, 11 McLaren F1 a až 600 Rolls Royceov. Hodnota týchto automobilov sa odhaduje na vyše 300 miliónov dolárov. Zvláštnym faktom ale je, že väčšina áut tejto zbierky má len výstavnú funkciu. V praxi to znamená, že sa na nich takmer vôbec nejazdilo. Kvôli tomu si sultán vyslúžil od ďalšieho veľkého zberateľa automobilov, známeho amerického moderátora Jaya Lena, prezývku „škrečok“.

Nie všetko je tak lesklé ako na fotografiách

Sultánova kolekcia údajne prehníva a všetky tie drahé a krásne autíčka, ktoré sa na cestu nikdy ani nedostali, nielen zapadajú prachom, ale sa doslova rozpadajú. Kolekciu tvoria najmä modely vyrobené do polovice 90-tych rokov, kedy skrachovala firma sultánovho brata a peniaze už nepribúdali. Ako je teda možné, že Forbes radí sultána stále medzi najbohatších panovníkov? Jeho vozidlá sa totiž rozpadajú práve kvôli nedostatku financií a údržby.

Záložňa

Aj takto sa dá nazvať sultánova garáž, teda aspoň jej časť, pretože sa tu nachádzajú vozidlá z úzkeho kruhu jeho známych, ktorí prišli z nejakého dôvodu o peniaze. Situáciu riešili tak, že požiadali svojho zámožného príbuzného o peniaze a dali mu svoje automobily (háremy sú dnes celkom drahou záležitosťou). No rozhodli sa tak aj dobrovoľne, keď stratili o svojho tátoša záujem. Nič však nezastrie pravdu, že pod vplyvom horúceho brunejského slnka svietiaceho na okná mega-garáže strácajú autá svoj lesk.

Pokus o kúpu

Michael Sheehan, predajca exotických automobilov, sa v roku 2002 pokúsil kúpiť a exportovať niektoré vozidlá zo sultánovej zbierky. Pri obchôdzke sa však stretol s neprekonateľnými problémami. Prvým bol fakt, že autá nielenže nemali žiadnu servisnú históriu, ale zdalo sa, že žiadna údržba sa na nich ani nerobila. Niektoré mali najazdených len pár kilometrov, no pritom vyzerali ako staré vraky. Vysoká vlhkosť vo väčšine prípadov spôsobila rozpad a plesnenie koženého interiéru. Ďalšou prekážkou boli chýbajúce papiere. Sultán a členovia kráľovskej rodiny sa nikdy neunúvali autá oficiálne registrovať, a preto ich ani nebolo možné legálne z krajiny vyviezť. Nikto z úradníkov štátnej byrokracie totižto na seba nechcel prebrať zodpovednosť za vydanie takých papierov z obáv nielen o pracovné miesto, ale údajne aj o život, keďže najnovším sultánovým výmyslom je aj Sharijský zákon.

Zdroje: blog.dupontregistry.com, jalopnik.com, gizmodo.com.au

Pridaj komentár